Bilåret 2025: Bøtefrykt kan gi fortsatt priskrig på dyre elbiler
I et nybilmarked som trolig blir omtrent på samme nivå i 2025 som i 2024, kan det fortsatt bli mange gode elbilkjøp å gjøre. Fortsatt frykter mange produsenter store bøter for å ligge over utslippsgrensene.
På bruktbilmarkedet fortsetter det å gå tregt for nyere og dyrere elbiler, mens det ikke finnes nok av dieselbiler!
For å titte inn i krystallkulen for bilmarkedet for året som nettopp begynte, har vi tatt en prat med to av dem som kan mest om henholdsvis nybil- og bruktbilmarked her i landet – Tore Rylander, fagsjef bilsalg i Norges Bilbransjeforbund og Terje Dahlgren, bilspesialist i Finn.no, landets desidert største markedsplass for bruktbil.
Utsiktene for nybilmarkedet i 2025
– Hvordan er utsiktene for det norske nybilsalget i 2025?
– Også for 2025 er det noen ukjente x-er og y-er som gjør det litt vanskeligere å spå enn det var for noen år siden, sier Tore Rylander i NBF.
– Det er mange som har vært ute med prognoser for 2025, og det er tro på at 2025 kan gi en liten økning sammenlignet med 2024. Det kan se ut til at vi vil havne rundt 130.000 nye personbiler i 2025.
Norges Bilbransjeforbund gjennomførte en måling i august 2024 som viste en positiv trend for kontraktsinngangen. Skulle vi få en rentenedgang eller to i løpet av 2025, så vil dette slå positivt ut, og vil utløse ytterligere økning i nybilsalget, sier Rylander, og peker på et annet usikkerhetsmoment.
Tore Rylander er fagsjef bilsalg i Norges Bilbransjeforbund.
Norge transittland for kinesiske biler?
– Vi er på vei inn i en situasjon der Norge kan bli et transittland for nye elbiler fra Kina inn til det europeiske markedet på grunn av tollsatsene for kinesiske biler til EU. Det man funderer på, er om dette kan føre til økt antall kinesiske biler inn til Norge, registrering for noen dager, og så utskiping til et annet europeisk land.
Det er knyttet stor usikkerhet til om dette blir en realitet, og i så fall blir dette biler som blir synlige på registreringsstatistikken, men ikke i ettermarkedet i Norge, sier han videre.
– Det er flere andre store usikkerhetsmomenter på vei inn i 2025.
Krigen i Ukraina og den nye utviklingen i Syria skaper global usikkerhet. Og hva gjør Donald Trump når han igjen er president i USA? Så det mangler ikke på globale utfordringer i 2025 heller, noe som også gjør dette til et vanskelig år å spå om, fastslår Tore Rylander.
Overgang til nullutslipp: Hvordan vil det påvirke markedet?
– Tror du den økte interessen for mindre og rimeligere biler vil vedvare?
– Mye kan tyde på at det fortsatt vil være et sterkt fokus på fornuftige familiebiler. Så kan selvsagt en rentenedgang utløse en stigende interesse for større og dyrere biler igjen.
– Nullutslipps-målet nærmer seg med raske skritt?
– Ja, men med avgiftsøkning for hybridbiler først fra 1. april, kan nok også disse bli litt synlige på salgsstatistikkene i første kvartal.
Personbilmarkedet generelt holder stø kurs videre mot nullutslipp. Elbilsalget nådde i 2024 ca. 90 prosent andel, og vi forventer i 2025 en andel på 95 – 96 prosent, noe som betyr at nullutslippsmålet for alle praktiske formål er nådd, understreker Tore Rylander.
Priskrigens innvirkning på elbilmarkedet
– 2024 har vært sterkt preget av priskrig og kampanjer på nye elbiler. Tror du dette vil fortsette?
– Det kan nok være, men da kommer vi også inn på en annen problemstilling mot et bakteppe av noe redusert elbilsalg i Europa for øvrig. Det er slik at enkelte store produsenter er helt avhengige av å oppnå et visst salgsvolum av elbiler for å nå det utslippstaket som er satt – og dermed unngå store bøter.
Dette kan for eksempel føre til at større antall elbiler selges med tap i Norge for å unngå at produsenten blir bøtelagt. Da kan det være risiko for priskrig for å få slike biler ut på veiene.
Men det er store forskjeller mellom bilprodusentene her. Noen er i mål i forhold til utslippskravene, andre ikke. Og priskrig har selvfølgelig bokstavelig talt sin pris, gjennom svakere økonomiske resultater, som gjør at selv om nybilregistreringene utvikler seg i positiv retning kan det fortsatt bli press på de økonomiske resultatene i norsk bilbransje, sier Tore Rylander.
Flest vil ha diesel
– Da tar det vel også lengre tid å selge dem?
– Ja, det er det gjør. Publiseringstiden på disse bilene er høyere, og det tror jeg nok vil fortsette innover i 2025. Årsaken er at vi hadde disse rekordårene under pandemien da det kom veldig mye biler inn i markedet. Disse bilene må jo komme tilbake igjen som brukt, og det er det som skjer nå. Etterspørselen etter brukte biler som produkt kommer ikke til å gå ned, det er fordelingen som kan endre seg litt, sier Terje Dahlgren.
– Hvilken biltype er mest populær?
– Etterspørselen er størst på dieselbiler. Ser vi på hele året 2024 og markedsandelene for de forskjellige drivlinjene, så utgjorde dieselbiler hele 43,5 prosent av alle biler som ble markert solgt på Finn i 2024.
Ikke biler nok
– Hvis vi ser på snittprisene for dieselbiler i 2024, så ligger den på nesten nøyaktig det samme som året før. Den har gått ned med bare 0,8 prosent, noe som er veldig lite når vi tenker på at disse bilene har blitt ett år eldre. Så har det ikke kommet noen nye biler inn heller. Bensinbilene har faktisk hatt en prisøkning på 1,5 prosent, sammenlignet med foregående år.
– Er denne prisutviklingen noe du tror vil fortsette – eller eventuelt forsterke seg – i 2025?
– Ja, det tror jeg. Og årsaken til at jeg kan si ja til dette, er at jeg kan se at antallet diesel– og bensinbiler som kommer inn i markedet er på vei nedover. Dette er ikke fordi etterspørselen ikke er der, men fordi det rett og slett ikke er nok biler ute. Det er ikke biler nok igjen – de blir eldre og forsvinner etter hvert. Kampen om disse bilene kommer til å tilspisse seg, fastslår han.
Elbilene er nyere
– Så disse bilene vil fortsette å holde seg godt i pris – og bli solgt så snart de kommer inn?
– Det er helt riktig. Vi har også hatt relativt lite bruktbilimport, selv om den har tatt seg opp noe. Men at vi kommer til å slite med å fylle opp markedet ser jeg tydelig, siden prisene holder seg så ekstremt godt oppe. Dette er et veldig sterkt signal om at dette vil fortsette inn i 2025.
– Hva med elbilene?
– Bruktprisene for elbilene har gått ned med 15 prosent, men her må vi også huske på at elbilene er nyere bruktbiler. De er ikke like gamle som bensin- og dieselbilene er, så det er naturlig at de vil ha en større avskrivning. Men når det er sagt, så skulle denne avskrivningen ikke ha vært så stor, sier Dahlgren videre.
Raske og store svingninger
– Årsaken er at de bilene som nå kommer på markedet som brukte elbiler, er dyrere modeller som burde vært med på å påvirke snittprisen. Så vet vi jo at det har vært en voldsom kamp ute i nybilmarkedet for elbiler, med knallhard konkurranse som har medført priskrig. Man har satt ned priser og kommet med supertilbud på nye elbiler. Vi ser godt på markedsplassen vår at dette påvirker bruktprisene for elbilene også.
– Så på elbilsiden vil det kanskje fortsette med raske og store variasjoner?
– Ja, det vil nok det. Vi ser at de rimelige elbilene går raskt unna og disse er dessuten mest solgt. Der vi kommer til å slite, er nok med nyere brukte og dyrere elbiler på grunn av de mengdene som kom inn av disse bilene som nye biler under pandemien.
Marked i ubalanse
– Så de rekordårene vi opplevde da, får vi svi for nå?
– Ja, det får vi svi for nå. Så vet vi at elbilsalget ute i Europa bremser opp, så det å kunne returnere noen av disse bilene ut igjen er neppe heller noen sannsynlig utvei. Det kommer nok til å bli en situasjon som kanskje ikke blir overdramatisk, men at det blir en utfordring med disse bilene er helt klart.
– Vi ser kanskje foran oss et bruktbil år litt ute av balanse?
– Ja, det gjør vi. Elbilene har jo vært subsidiert, og når man subsidierer på den måten man her har gjort, så kommer det til et punkt hvor ting kommer i ubalanse når markedskreftene ikke får styre seg selv. Det er dette som skjer nå.
Sånn er det bare
Spesielt i Norge under pandemien var det veldig lave renter, og det var veldig mange som praktiserte løp og kjøp på store og dyre elbiler. Her bidro selvsagt de betydelige fordelene som gjaldt, og som delvis gjelder ennå. Det var jo ingen avgifter på disse bilene i det hele tatt, så da var det mange som ønsket seg disse, og som mange ganger måte stå i kø i opptil et år for å få nettopp den bilen man ønsket seg. Samtidig kunne forhandlerne ta nesten hva de ville av pris.
Dette har endret seg nå, nå er det overskudd av biler og da går prisene ned – sånn er det bare, avslutter Terje Dahlgren i Finn.
Ta service på elbilen din hos MECA!
Du kan nå ta bilservice eller reparasjon på el,- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte bilverksteder. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter service hos oss.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.