Bilferie i Europa: Tid for utradisjonelle reisemål
Om du er en av de mange som ruster seg for bilferie i Europa, så har Torild Moland i magasinet Vagabond Reiselyst noen gode tips til deg om valg av ruter og steder – mens Petter Lahn-Johannessen i Promeister Academy gir råd om hvordan bilen har det best – både før og under reisen.
– Alt annet enn til Euro-land, svarer Torild Moland kontant, når vi spør hvor bilturen helst bør gå kommende sommer.
– Det er viktig at folk er klar over at Euro har styrket seg 17 prosent over den norske krona siden i fjor sommer. Når vi regner med inflasjon og prisstigning også i andre land enn Norge, gjør man klokt i å gå ut fra at ting er rundt 20 prosent dyrere enn for et år siden i disse landene – for eksempel Tyskland, Frankrike, Spania og andre viktige Euro-land, legger den erfarne reisespesialisten til.
Helt annen belastning
Før man legger av gårde på bilferien sørover, er det uansett lurt å legge igjen noen kroner på å forvisse seg om at bilen er i form til turen, understreker Petter Lahn-Johannessen, undervisningskonsulent i Promeister Academy.
– En grunnleggende forutsetning er at man følger vedlikeholdsprogrammet for bilen sin, og at man før slike langturer er spesielt oppmerksomme på for eksempel bremser. Husk at bilen skal ut på en helt annen type belastning enn den daglige lette kjøringen til og fra jobb.
Øker forbruket
Lange strekninger med høyere hastighet enn vanlig krever dessuten riktige dekk – tenk ikke en gang tanken på å legge ut på en sånn tur for å slite ut halvslitte piggfrie vinterdekk!
– Apropos dekk – hva med lufttrykket?
– Det må tilpasses til bilens aktuelle last. Riktig dekktrykk betyr lavere drivstofforbruk på en fossil bil, og gir bedre rekkevidde for elbiler.
– Er det andre ting som har betydning for kjøring og driftsøkonomi?
– Ja, dersom man kjører med takboks betyr dette økt drivstofforbruk på en fossil bil – og mindre rekkevidde for en elbil. Luftmotstanden øker rett og slett, og det har en pris.
Kjører man fossil bil er det ofte lurt å følge med på oljeforbruket, siden bilen belastes på annen måte enn til vanlig. Spesielt gjelder dette litt eldre fossile biler.
Pass på viskerne
– Hvor viktig er lastingen av bilen før langturen?
– Veldig viktig! De tyngste tingene legges lavest i bagasjerommet, og om man har takboks skal det bare lette ting i denne. Sørg for at det er minst mulig løse gjenstander inne i bilen. Husk at selv en laptop fort veier 50 – 60 kilo dersom den kommer susende ved en bråstopp! Jeg har selv sett skistaver gå rett gjennom en seterygg ved panikkbrems, og slikt er det viktig å være bevisst på, understreker Petter Lahn-Johannessen.
– Selv er jeg tilhenger av å ha en ren og ryddig bil. Turen blir triveligere da.
Ellers er det lurt å sjekke at vindusviskerne ikke er for mye slitt, det kan regne kraftig sørover i Europa midtsommers også.
Elbil krever mer planlegging
– Er det en god idé å la verkstedet ta en grundig sjekk før avreise?
– Dersom det er lenge siden bilen fikk service, kan det være lurt å fremskynde den neste servicen slik at den er tatt før man drar. Men husk å bestille time i god tid. For det første er det ofte sommertravelt på verksteder også – og skulle man finne en feil i tolvte time, kan faktisk en delebestilling velte hele ferieplanene, legger han til.
– Stadig flere legger ut på bilferie med elbil. Hva er det viktig å passe på da?
– Ferietur i Europa med elbil krever en helt annen – og mer omfattende – planlegging enn med en fossilbil. Særlig gjelder dette ladestopp, som bør være planlagt i god tid før man drar. Underveis bør man heller alde før enn senere. Satser man på den siste og fjerneste muligheten – og den er ute av drift – risikerer man å sitte strømløs uten retrettmulighet.
Et godt råd er dessuten at man ikke planlegger for de største og mest populære ladestasjonene langs hovedveiene, men heller velger lading ved småsteder og sideveier der det vanligvis ikke er noen kø, foreslår Lahn-Johannesse
Se østover!
– Men hvor skal man dra da?
– Bevares, det finnes mange andre ruter enn bare Autobahn sørover, fastslår Torild Moland.
– Nå til sommeren er det et godt tips å vende blikket østover. Det er her vi finner de billigste landene i Europa for tiden, og mange vil nok bli overrasket over hvor mye de har å by på av både natur, kultur og andre fine opplevelser.
I Zakopane, nær den vakre storbyen Krakow i Polen, finner man for eksempel noen usedvanlig flotte områder for fotturer. Reiser man videre til mat-hovedstaden Brno i Tsjekkia litt lenger sør, er man ved inngangen til et herlig vindistrikt, sier hun.
Halve prisen – eller mindre
– Hvordan kommer man dit?
– Vi har lett for å henge oss opp i ferger fra Danmark og fra Oslo til Kiel – men det skal ikke mer til enn å kjøre over til Sverige, så finner man flere gode fergeforbindelser til eksempelvis et så supert ferieland som Polen.
Jeg ville avgjort se østover ja – severdigheter og opplevelser står nesten i kø, og prisnivået vil begeistre enhver inflasjonstrett nordmann!
– Hvor mye rimeligere er det?
– I de fleste østeuropeiske landene snakker vi generelt om priser på rundt halvparten av norsk nivå. Og aller billigst er det om man legger turen til Nord-Makedonia – der er prisnivået nå ca 25 prosent av prisene hos oss, sier Torild Moland.
Romantische Strasse
– Blir det ikke veldig mye bilkjøring?
– Vi har gode erfaringer med å plukke ut spesielle transportetapper, og ellers bli liggende noen dager i særlig interessante byer og områder. Hvis man bare skal være «på gjennomreise» hele tiden, blir det lett litt overfladisk, og opplevelsene blir både færre og mindre minnerike.
Når vi er på noen ukers bilferie, har vi gjerne med oss telt slik at vi kan ha noen overnattinger som blir ekstra billige – og så kan vi koste på oss litt utenom det vanlige når dette er aktuelt.
– Motorveier – eller ikke?
– Alle vil nok helst kjøre på best mulige veier, men motorvei er ingen forutsetning for dette. Velg for eksempel Romantische Strasse på tur gjennom Tyskland, og bruk noen dager på den, om du skal være i Tyskland. Der er det veldig mye både å se og å gjøre!
Google Maps
– Rothenburg ob der Tauber er et høydepunkt. Byen har en historie som strekker seg over 1000 år bakover, og byr på både fantastiske gamle bygninger og museer som i seg selv er besøket verdt.
– Og når ferien kommer er det bare å kjøre ombord og la det stå til?
– Nei, absolutt ikke! Skal en slik ferie bli vellykket krever den planlegging på forhånd. Vi har god erfaring med Google Maps, der vi blant annet kan merke spesielle steder med stjerner. Dette er et godt planleggingsverktøy, med kartverk som er veldig godt oppdatert, understreker Torild Moland.
Hund og barn går fint
– I dag har veldig mange hund. Skaper det komplikasjoner underveis?
– Nei, det er både enkelt og lettvint å ha hund med seg på bilturen i Europa. Det eneste man må passe på er noen vaksiner – har man dokumentasjon på disse, er det greit i hele Schengen-området. Vi har ennå ikke blitt spurt om å vise dokumentasjon en gang.
Vår erfaring er dessuten at det også er problemfritt å ha med barn på bilferien, så lenge man sørger for aktiviteter som korter tiden litt, sier Torild Moland videre.
Bruk hodet!
– Noen er engstelige for sikkerheten på slike turer, og kanskje spesielt i Øst-Europa?
– Det mener jeg man kan ta med stor ro, og det er i alle fall ikke verre i øst enn i vest. Reiser man med bobil, for eksempel, er det ganske strenge restriksjoner for hvor man kan parkere for natten når man kommer sørover i Europa. Det er bare i Norden man kan stoppe mer og mindre der det faller seg. På den måten blir man henvist til trygge forhold på campingplasser, og da er også sikkerheten ivaretatt.
Ellers er det jo også med dette slik at om man bruker hodet, så går det stort sett bra. For eksempel at man ikke har for mye liggende løst inne i bilen når den står parkert.
Ikke ta med alt!
– For mange blir det ikke ferie før man er sør for Alpene?
– Her må man se på hva man har tilgjengelig av tid. En vellykket ferie krever at man har god tid, gjerne 3-4 uker om det er mulig. Og har man bare to uker, er det jo viktig at ferien ikke blir bare transport. Man MÅ jo ikke kjøre helt til Middelhavet for enhver pris!
Østersjøkysten er mye nærmere, og byr på rivieraer på rekke og rad. Det er mye kortere, men samtidig så mye lenger sør enn Norge at sommeropplevelsen stort sett blir veldig god, sier Torild Moland, og har et ekstra tips til slutt:
– Vær både nøye og kritisk når du pakker. Plassen i bilen er som regel begrenset, og da gjelder det at man ikke tar riktig hele garderoben med ut i bagasjerommet, sier hun.
Alle foto i artikkelen er Torild Molands private.
Se østover for bilferien i Europa i år, anbefaler Torild Moland i Vagabond Reiselyst. Her sammen med samboer Ronny Frimann og sjarmtrollet Chewie under en tidligere ferietur langs Romantische Strasse i Tyskland. (Foto: Privat)