Mann med svart skinnjakke og jeans sjekker bruktbiler på parkeringsplass

Bruktbil: Dieselbiler lettest å selge – taper seg minst i verdi!

Mer enn fire av ti brukte biler solgt på Finn.no de siste tre månedene hadde dieselmotor. Dette var nesten like mye som elbiler og biler med bensinmotor til sammen. Dieselbilene holder seg også best i pris, mens verdifallet er størst for elbilene.

Med kraftige avgiftsøkninger har politikerne i praksis gjort det tilnærmet utenkelig å kjøpe en ny bil med fossil drivlinje – selv en liten SUV koster fort over en halv million.
Med stabilt høy etterspørsel etter diesel- og bensinbiler på bruktmarkedet, lønner det seg nå å ta ekstra godt vare på den fossilbilen man har – den kan være gull verdt den dagen den skal ut på bruktmarkedet!

Elbilene faller raskere i pris

 –  Hvordan ser bruktbilmarkedet ut fordelt på drivlinjer akkurat nå?

Vi spør Terje Dahlgren, bilspesialist i Finn.no, landets desidert største markedsplass for bruktbil.
– Jeg har nylig gjort noen analyser for å se på blant annet verdifall for de forskjellige drivlinjene. Her har jeg spesielt sett på 2018-, 2019- og 2020-modeller. Jeg har tilgang til nybilpriser, men jeg kan for eksempel se hva som var siste annonserte pris for en 2018-modell i 2018, og hva som er siste annonserte pris for en 2018-modell i dag.
Jeg ser at det er en ganske stor forskjell mellom elbiler og fossile biler. Elbilene faller raskere i pris, det er det ingen tvil om, sier Terje Dahlgren.

Mindre nybilsalg – færre innbyttebiler

– Blir det færre brukte biler å velge blant for folk?

– Totalt sett kan jeg kan si at bruktbilmarkedet generelt går veldig bra. Det selges flere biler enn hva som kommer inn på markedet. Det betyr at varelagrene av brukte biler er på vei nedover.
Det er en kjent sak at vi har hatt veldig mye eksport av brukte biler, spesielt i fjor, mens det har vært mindre import. Dette er blant annet på grunn av valutakursene, og det har vært med på å bidra til et lavere varelager.
At nybilsalget har vært mindre enn vanlig, har dessuten ført til redusert tilgang på innbyttebiler, legger han til.

Vanskeligere å måle privat bruktbilsalg

– Går de eldste bilene raskest ut?

– Vi ser at eldre biler er viktige for folk, og publiseringstiden for biler som er eldre enn fem år er nå bare 20 dager. Til sammenligning er publiseringstiden 33 dager for biler som er nyere enn fem år.

– Hva er publiseringstiden beskriver?

– Publiseringstiden er antall markedsføringsdager fra en bil kommer inn på Finn.no til den er blitt markert solgt ogmavpublisert. Når jeg snakker om publiseringstid, så handler dette om bilforhandlere, og ikke om private selgere. Det er ganske vanskelig å måle private, for de har et litt annet system, og kan blant annet ikke annonsere like lenge, forteller Dahlgren.

Terje Dahlgren, bilspesialist hos Finn.no

Terje Dahlgren, bilspesialist hos Finn.no

Flest vil ha dieselbil

– Er dieselbilene fortsatt favoritten blant bruktbilkjøpere?

– Median publiseringstid for bilforhandlere i Norge er nå 26 dager. Vi ser at de eldre bilene går fort, og etterspørselen er desidert størst etter dieselbiler. Om vi ser på de tre siste månedene,  er dieselandelen hele 41,6 prosent av biler som er solgt og avpublisert på Finn.no. Elbilene er på andre plass med 23,7 prosent, bensinbilene står for 21,9 prosent, og hybridbilene utgjør 12,7 prosent.

– Så dieselbil alene står for omtrent like mye som elbiler og bensinbiler til sammen?

– Ja, slik er det, og etterspørselen etter dieselbiler er fremdeles høy. Og det er ikke bare det at etterspørselen er høy, dette viser seg også når vi snakker om publiseringstid. Om vi ser på publiseringstiden for de forskjellige drivlinjene, så handler det om 22 dager for diesel, 25 dager for bensin og 26 dager for hybrid. For elbiler er publiseringstiden 32 dager, så disse tar det lengst tid å selge. Elbilene har dessuten større verdifall enn fossile biler, fastslår han.

Eldre bruktbiler – travlere tid for bilverkstedene

– At flere kjøper eldre brukte biler er kanskje bilverkstedene glade for?

– Alt dette bør være positivt for verkstedene, for folk kjøper eldre biler, og etter det jeg hører, virker det som om bilverkstedene nå får mer og mer å gjøre. Etterspørselen etter fossile drivlinjer er stor, og det kommer ingen nye til – da må disse bilene repareres mer etter hvert som de blir eldre og trenger mer vedlikehold, sier Terje Dahlgren.

Bruktbil henger på løftebukken mens mekanikeren ordner støtfangeren på bilen

Bærekraftig og miljøvennlig

– I et bærekraftperspektiv er det vel positivt at vi tar vare på ting og prøver å få dem til å vare lengre?

CO2 fotavtrykk– Ja, det er riktig. Jeg har sett tall som viser at det absolutt ikke er miljøvennlig å skrote varelager. Bilene skal kjøres, og de skal gjerne kjøres helt ut. Dette gjøres i stor grad også i Norge. Ikke bare er vi flinke til å kjøpe nye elbiler, vi er også flinke til å kjøre ned de bilene vi allerede har.
Etter min mening har det gått for mange biler ut av markedet vårt gjennom eksport. Dette er biler som er veldig etterspurt her hjemme. Når man først sender en bil ut av landet, så er den bilen borte, og den kommer ikke tilbake. Beholder man den i markedet, har en forhandler også muligheten til å selge den enda en gang, sier han videre.

Avgiftsnivået bestemmer riften om eldre fossile biler

– Ser du for deg at det bildet vi har på bruktbilmarkedet i dag vil være trenden også i overskuelig tid fremover?

– Det er flere ting som påvirker hvordan dette skal se ut fremover.
Bestanden av biler med fossile drivlinjer går nedover, så det vil bli færre og færre av dem. Elbilene vil ta markedsandeler. Sånn som det ser ut nå, med de skatter og avgifter som gjelder, så kommer prisene til å holde seg stabilt høyt, spesielt for dieselbiler og bensinbiler.
Så er det opp til myndighetene å avgjøre om det skal fortsette sånn. Det skal jo ikke mer til enn at man legger på drivstoffprisene med noen kroner, så skjer det endringer med en gang.
Men slik det ligger an nå, og hvis avgiftsnivået holder seg uendret, så ser jeg for meg at det kommer til å være rift om disse eldre bilene med fossile drivlinjer i lang tid fremover, sier Terje Dahlgren til slutt.

EN GUIDE TIL TRYGG BRUKTBIL IMPORT

I et bruktbilmarked der etterspørselen etter biler med fossil drivlinje er stabilt høy, mens tilgangen på biler er på vei ned, kan bruktimport være et alternativ å vurdere. Dette gjelder spesielt for dem som fortsatt ønsker å kjøre bil som går på flytende drivstoff.

Både Sverige og Tyskland er det store bilmarkeder med godt utvalg av bilmerker og bilmodeller som også er godt kjent her i landet. Tilbudet av brukte biler er stort – og mulighetene for å bli lurt er minst like store som ved bruktbilhandel i Norge.

Det gjelder derfor å holde tunga rett i munnen!

Første bud for den som vil importere bruktbil selv, er å velge bil hos en seriøs bilforhandler. Vær klar over at fem års garanti som vi er vant med, ikke er gjengs i Europa – og det betyr at en bil fra Tyskland som er 3-4 år gammel, vanligvis ikke har noen rest av fabrikkgaranti med seg.

Tilstandsrapport

– Unngå lureri med kilometerstand og skader

Kjøp ikke bil usett, men bruk den tiden det tar for å få se bilen med egne øyne før du kjøper den.

Ifølge forsikringsselskapet If er det dessverre ikke uvanlig med feil dokumentasjon på tyske brukte biler. Det kan handle om skader det ikke blir opplyst om – eller feil kilometerstand.
Det siste er dessverre ganske vanlig.

En EU-rapport viser at det jukses med kjørelengden i en av tre tyske biler. Dette er ikke lett å oppdage, men både serviceheftet og slitasjen på pedalgummien kan gi en pekepinn. If anbefaler også at man uansett bør få en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter. I Tyskland kan dette være Dekra, ADAC eller TÜV, i Sverige eksempelvis Bilprovningen eller Dekra.

Fortvilet ung mann har fått motorstopp på bilen

Import av bruktbil til Norge:

 – Tekniske krav, moms og registrering

Det er mange ting å huske på underveis om du skal importere en brukt bil selv.

Før du tar bilen til Norge, må du undersøke med Statens vegvesen hvilke tekniske krav som stilles til den for registrering her i landet. Du bør også undersøke med myndighetene i landet du kjøper bilen om det er eksportrestriksjoner og behov for eksportklarering, og om bilen har gyldige skilter og forsikring for å kunne kjøres til Norge.
Ved ankomst til Norge må du først deklarere bilen og betale moms, før du betaler engangsavgift til Skatteetaten, og deretter får bilen godkjent og registrert hos Statens vegvesen.

Grenseforsikring hos Tolletaten

Du må benytte betjent grenseovergang og kjøre inn på rød sone.

Du kan bruke gyldige utenlandske kjennemerker (bilskilt) i inntil 30 dager etter at kjøretøyet er deklarert for overgang til fri disponering. Forutsetningen for dette er at kjøretøyet er forsikret og er i forsvarlig teknisk stand, og at du til enhver tid kan fremlegge vognkort og tolldokumenter ved kontroll.
Dersom kjøretøyet ikke er forsikret ved grensepassering, må du tegne en særskilt Grenseforsikring hos Tolletaten. Bilfører/bileier kan ellers holdes ansvarlig for skader som måtte oppstå ved bruk av uforsikret kjøretøy.

Vektavgift for alle personbiler

Merk at du bare får deklarert kjøretøyet for overgang til fri disponering på landeveis grenseoverganger.

Hvis du ankommer med ferge, må du velge enten å deklarere på et annet tollsted innen en gitt frist, eller bruke en speditør til å deklarere bilen for deg.
Oslo er et unntak her, med tollkontor på Utstikker II.

Når oppgjørets time kommer ved innpassering til Norge, handler det først om 25 prosent moms av bilens verdi og frakt- og forsikringskostnader med å få bilen hit. I tillegg kommer avgift for klimagass for bilen. For elbiler gjelder momsen av beløp over 500 000 kroner.
Vektavgiften på drøyt 12 kroner pr. kilo over 500 kilo gjelder alle typer personbiler, uavhengig av type drivlinje. Den gjelder altså også elbiler, som slipper unna engangsavgiften.

Veteranbiler fritatt for engangsavgift

Engangsavgiften som må betales beregnes ut fra flere kriterier – avgiftsgruppe, egenvekt, CO2-utslipp, NOx-utslipp og motorens slagvolum. For noen biler inngår også motoreffekt.

Ved beregning av engangsavgift trekkes det fra bruksfradrag gradert etter bilens alder.

For en fem år gammel bil, er for eksempel bruksfradraget normalt 50 prosent, mens det for en ti år gammel bil er 90 prosent. Skatteetaten har en egen kalkulator til beregning av kostnaden ved bruktimport.

Er bilen mer enn 20 år gammel, er den fritatt for engangsavgift. Det kan være nyttig å ha i tankene, kanskje først og fremst om man er på jakt etter en spesiell klassisk modell.

Bruktimporterte biler til Norge

Gjennomsnittlig antall bruktimporterte personbiler til Norge de siste 14 årene er 20 748 personbiler pr. år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

  • I 2023 ble det bruktimportert bare 4057 personbiler (en nedgang på 78 prosent fra 2022)
  • I 2022 ble det bruktimportert 18 513 biler.
  • I 2021 ble det bruktimportert 18 282 biler.

Bilmekaniker kobler til diagnoseapparat til bilmotor

Ta bilservice på ditt nærmeste MECA verksted

Å gjennomføre bilservice er det viktigste du kan gjøre for å forlenge bilens kvalitet og levetid, samt sikre at eventuell nybilgaranti fortsatt gjelder.

Når du gjennomfører service på bilen hos et MECA-bilverksted er ett års mobilitetsgaranti med MECA Veihjelp alltid inkludert.

Med MECA Veihjelp får du hjelp hele døgnet – alle dager.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.