man høy aktivitet på bruktbilmarkedet også i 2025.

Gode kjøp på større, nyere Elbiler: Bruktbilåret 2025

Bruktbilåret 2024 endte med at litt over 500 000 personbiler skiftet eier, noe som var 1,4 prosent færre enn i 2023. Uansett: Bruktmarkedet er Norges største bilbutikk.

  • Hva kan vi forvente av 2025?
  • Hva blir de smarte kjøpene?
  • Vil bruktmarkedet holde seg hett også i år?
  • Og kan vi regne med brå prisfall på grunn av nybilkampanjer?

I en oppsummering av bruktbilåret 2024, slo direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) fast at det har vært jevn og god fart i bruktmarkedet over tid.

– At tallet har gått litt ned, sett opp mot et lavt nybilsalg de siste to årene, viser at mange har valgt å beholde bilen de allerede har, eller velger brukt fremfor ny, sier han.

– Også i bruktmarkedet blir det stadig flere elbiler, og i 2024 var 21,5 prosent av alle eierskifter elbiler – en økning i antall på 11,6 prosent sammenlignet med 2023, forteller Solberg Thorsen.

Forventninger til Bruktbilmarkedet i 2025: Hva bilkjøpere bør vite

For å titte inn i krystallkulen for året vi så vidt er i gang med, har vi tatt en prat med Terje Dahlgren, bilspesialist i Finn.no, landets desidert største markedsplass for bruktbil.

– Hva blir de smarte bruktbilkjøpene i 2025?

– Det kommer litt an på hvilken prisklasse vi snakker om, og hva du er ute etter. Folk kjøper jo bil etter behov, og gjerne pris. Hvis jeg skal si noe om hva som er smart å gå etter nå, så er det slik at det nå kommer et rush av biler fra 2021 og 2022.
Dette er brukte elbiler som nå kommer inn på markedet. Der vokser lagrene, og jeg vet at forhandlere og andre som sitter med disse bilene er veldig interesserte i få omsetning på dem. Da ser jeg for meg at her kan man også gjøre noen gode kjøp i tiden utover. Da får man en nyere bruktbil, og disse bilene er jo blitt større familiebiler også, så dette kan være smart.

Flere velger elektrisk familiebil

Terje Dahlgren, bruktbilspesialist i Finn.no

Terje Dahlgren, bruktbilspesialist i Finn.no. (Foto: Finn)

– Handler dette ofte om større og dyrere biler i utgangspunktet?

– Ja, det gjør det, gjerne litt større familiebiler. Hvis vi ser på snittpris for en bruktbil i Norge, så var denne i 2024 ca 260.000 kroner. Dette er altså hovedprisområdet når man skal kjøpe en bruktbil. Hovedbilen er jo som regel en familiebil, og det er rundt dette sjiktet den ligger – pluss litt til.

Det er ikke så mye ny bil du kan få til denne prisen. Det som skjer nå, er at nå kommer disse litt større, brukte elektriske familiebilene inn på bruktmarkedet og begynner å nærme seg denne snittprisen. Jeg tipper vi kommer til å få se at flere av dem som vanligvis ville kjøpe en fossil familiebil, nå nærmer seg å kunne kjøpe en brukt elektrisk familiebil.

Trender i bruktbilmarkedet: Hva sier ekspertene?

– Vi har også sett at bruktbilkjøpere i noe økende grad har vendt seg mot mindre og rimeligere bruktbiler.

Er dette en trend du venter vil vedvare?

– Jeg tror ikke det nå. Vi nådde et bunnivå i fjor. Da sank snittprisen med omtrent 25.000 kroner på Finn av det som markeres solgt, og jeg tror ikke vi kommer noe lenger ned enn dette.

Vi går inn i veldig usikre tider nå. Det som kommer til å skje i praksis kan kanskje bli ganske langt unna det som kommuniseres i disse dager.

Et veldig bra bruktbil år

– Du sier med andre ord at året kan komme til å by på ganske store overraskelser?

– Det kan det, men på den annen side tenker jeg at kanskje gjør det ikke det likevel? Vi ser for eksempel signalene som kommer fra den andre siden av dammen, som er typisk forhandlingstaktikk – man går høyt ut, så får man i gang forhandlinger, og så kommer man veldig ofte til enighet.

Det er ikke sikkert at dette markedet kommer til å få så alvorlige utslag som man kanskje kunne tro. Når det gjelder bruktmarkedet generelt, så tenker jeg i utgangspunktet at det kommer til å bli et veldig bra år. Vi ser at i økonomisk utfordrende tider styrker bruktbilmarkedet seg.

Jeg tenker at vi vil ha et sterkt bruktbilmarked i år, noe vi også ser på tallene siden begynnelsen av januar. Januar ga en økning i antall eierskifter på rundt 7 prosent sammenlignet med 2024. Dette stemmer helt med de tallene vi har på Finn for bilene som annonseres og som markeres solgt. Det er en god oppgang her, så det er en veldig bra start på året for brukte biler. Jeg ser for meg at dette vil fortsette, og vi ser allerede at de første tallene for februar peker tydelig i samme retning.

Fossile biler holder prisen: Hva bør du vite

bilselger gir bilnøkler til en bilkjøper

– Vil fossile biler fortsette å holde seg godt i pris – eller til og med øke noe?

– Absolutt, uten tvil! Etterspørselen etter disse bilene er ennå så stor at tilbudet er lavere enn etterspørselen. Det blir dessuten færre og færre av disse bilene i markedet, så prisene på biler med fossil drivlinje kommer til å fortsette å holde seg høye. I fjor så vi faktisk at bensinbilene økte i pris, noe jeg ser for meg kan fortsette. Spesielt gjelder dette nå som det er lite import på grunn av en svært svak kronekurs.

Jo, etterspørselen etter fossile drivlinjer kommer til å holde seg høy.

– Så den som tenker på elbil, men har ventet med dette, har ganske perfekt timing nå for å selge sin fossile bil til en høyest mulig pris – og dermed få gunstigst mulig inngangsbillett til elbilen man vil ha?

– Det er korrekt, også fordi tilgangen til en større elektrisk familiebil nå ligger nærmere for de fleste. Bilene blir mer brukt etter hvert, og prisene faller – samtidig som man altså kan få en svært god pris for den fossile bilen man har.

Bruktbilhall

I Finn.no venter man høy aktivitet på bruktbilmarkedet også i 2025. (Foto: Frank Williksen)

Grafen viser hvor godt biler med fossil drivlinje holdt prisene oppe på bruktbilmarkedet i 2024.

Grafen viser hvor godt biler med fossil drivlinje holdt prisene oppe på bruktbilmarkedet i 2024. (Kilde: Finn datavarehus – annonser markert solgt)

Tilspisset konkurranse på nye Elbiler: Hva betyr det for kjøpere?

– Kan vi også i 2025 forvente plutselige prishopp på brukte biler på grunn av for eksempel prisfall på nye biler, rentekampanjer og lignende?

– Det kan det fort bli. Det kommer litt an på hva som skjer nå, for eksempel med Teslaene som står parkert i Drammen. Vi vet jo at Tesla nå kommer med en ny og oppgradert Model Y, og det blir spennende å se hva som skjer der etter hvert.

Men det er helt klart at det blir en tilspisset konkurranse på nye elbiler. En av årsakene til dette er fallende salg i Europa. Det produseres mye elbiler, og de skal jo treffe en kjøper til slutt. Flere produsenter har dessuten sterkt behov for å selge langt flere elbiler enn hittil for å slippe unna høye bøter på grunn av at de ikke klarer de strenge utslippskravene.

I Norge er det veldig mange kjøpere, selv om markedet totalt sett er veldig lite. Men den prosentvise andelen som kjøper elbil er veldig høy; det er få som kjøper fossile biler nå.
Sånn sett kan det definitivt tenkes at det blir en del gode tilbud på nye biler fremover, avslutter Terje Dahlgren i Finn.

Godkjent Elbil verksted

Ta service på elbilen din hos MECA!

Du kan nå ta bilservice eller reparasjon på el,- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte bilverksteder. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter service hos oss.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.