Det lønner seg å kjøpe sommerdekk nå!

Nå lønner det seg å kjøpe neste års sommerdekk!

Om ikke lenge kommer kuldegradene snikende, og det er igjen tid for hjulomlegging – nå må snart vinterdekkene på! Helst bør dette være ordnet i god tid før den første snøen laver ned.

Dekkeksperten Petter Askautrud, salgssjef for Bileko Tires, Mekonomen Companys nye satsning på dekk bekrefter innledningsvis at akkurat nå er den beste tiden for å kjøpe nye sommerdekk for neste sesong.

– Ja, ingen tvil om at det er nå på høsten du kan gjøre de beste kjøpene av sommerdekk, understreker han.

– Dette er viktig også med tanke på at prisene på dekk har steget med 20-30 prosent de siste to årene. Samtidig har prisforskjellen mellom premium dekk og dekk i mellomklassen blitt atskillig mindre. Høyere fraktkostnader har gjort at dekk fra Kina og andre deler av Sørøst-Asia har nærmet seg europeiske premium dekk i pris, sier han videre.

Vask dekkene med en gang

– Hvordan skal dekk lagres?

– Det optimale er tørt, mørkt og gjerne kjølig. Ved hjemmelagring skal dekkene fortrinnsvis stables flatt oppå hverandre. Da ligger hjulene felg mot felg, og det er det beste.

Det er viktig at hjulene vaskes med en gang, både på inn- og utsiden. Bruk også felgrens for å få bort bremsestøv. Blir ikke dette gjort med en gang, venter det en større og mer tidkrevende jobb til våren, sier Askautrud videre.

Større og dyrere dekk

– Holder dekkene like lenge på en elbil som på en fossildrevet bil?

– Nei, på elbilen må man regne med rundt 30 prosent raskere dekkslitasje. Dette er på grunn av det høye dreiemomentet med svært kraftig akselerasjon, og den høye vekten. Resultatet av den økte slitasjen er rett og slett at man må bytte dekk oftere. Samtidig er elbildekkene som regel mye større og dermed også dyrere, sier han.

Lite drenering igjen

– Når bør man skifte dekk?

– Lovens minimum er 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk, og 3 mm på vinterdekk. For egen del bytter jeg sommerdekkene når mønsterdybden går under 3 mm – og vinterdekkene på 5 mm. Dette har selvsagt med sikkerhet å gjøre. Særlig utover høsten, med regn og våt asfalt, er det viktig at dekkene har mønster nok til å gi godt veigrep – ellers kan vannplaningen lure like om hjørnet. Med 1,6 mm mønster igjen er det lite drenering igjen i dekket, sier Askautrud.

– Dekk har generelt blitt stadig større – og dyrere?

– Ja, det er riktig – og vi ser en tendens til hyppigere valg av rimeligere dekk, spesielt sommerdekk. Vinterstid er det fortsatt veldig vanlig at mange prioriterer nordiske premium vinterdekk. Skal man velge, anbefaler vi også at man heller spanderer noen kroner ekstra på vinterdekkene – av sikkerhetsgrunner.

Ikke bare premium

– Piggdekk – eller piggfrie dekk?

– Folk skal ikke være engstelige for å velge piggdekk i dag. Piggdekk nå er noe helt annet enn hva det var for bare få år siden. Både støy og veislitasje er merkbart redusert, og det er og blir fortsatt slik, at på is er det bare pigger som biter.

– Må man velge premium dekk for å være sikker?

– Neida, i dag er det mye bra å finne også i den kategorien vi kaller medium, og til priser som er 10 – 15 prosent under premiumdekkene. For den som har moderat kjørelengde vinterstid kan slike dekk gjøre en absolutt god jobb.

Petter Askautrud, salgssjef Bileko Tires sitter på huk ved dekket på bilen

– Det er en god sikkerhetsregel å skifte dekk før de er kjørt helt ned til lovens minstekrav for mønsterdybde, sier Peter Askautrud

Bedre enn sitt rykte

– I dag kjenner alle Continental, Nokian, Michelin, Goodyear og andre etablerte dekkmerker. Vil det være disse merkene som dominerer markedet også i fremtiden?

– Jeg tror de tradisjonelle dekkmerkene alltid vil være her. De vil få sine utfordringer av dekk som kommer mer langveis fra, men det vil de nok takle. Alle de store produsentene er nå ute av Russland på grunn av krigen i Ukraina, og produksjonen er flyttet til andre land, som for eksempel Romania og Ungarn.

Finske Nokian, eksempelvis, har flyttet all produksjon av premium dekk hjem til Finland, mens de rimeligere dekkseriene deres produseres i Asia.

Fra Østen, ikke minst Kina, kommer mange rimeligere dekk. Disse dekkene er nok bedre enn sitt rykte, og vi ser jo at mange sommerdekk fra denne delen av verden gjør det bra i tester.

Sannsynligvis vil yngre generasjoner ha lettere for å velge dekk fra Kina enn godt voksne, sier Petter Askautrud.

Tommelfingerregler

Til syvende og sist er det likevel ofte en god selger som blir avgjørende for dekkvalget, sier han, og runder av med noen tommelfingerregler:

  • Elbil må settes i modus for dekkskift før hjulomlegging
  • Dekktrykkmåleren må alltid nullstilles ved hjulskift
  • Hjul skal ALLTID etterstrammes etter hjulskift, helst allerede etter ca 50 kilometer
  • Husk at også hjulbolter og muttere slites – det kan være en svært rimelig og god forsikring å skifte disse med jevne mellomrom.
Hjul skal ALLTID etterstrammes etter hjulskift

Husk at hjulboltene skal etterstrammes etter dekkskift, gjerne etter ca. 50 kjørte kilometer.

Samme leksa – hver vinter

– At ikke alle er like flinke til å skifte til vinterhjul i tide, er noe forsikringsselskapene har mye kunnskap om, bekrefter Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

– I noen tilfeller kan forskjellen mellom vinterdekk og sommerdekk på glatte veier stå om liv og død, hvis du plutselig må bremse opp. Derfor må bileiere bytte til vinterdekk i tide og ikke vente til snøen laver ned eller veibanen fryser og blir glatt, sier Voll.
– Det er den samme leksa hver vinter, og noen lærer aldri, legger han til.
– Selv om årets første snøfall blir meldt flere dager før, er det alltid noen som prøver seg med sommerdekk, selv om dette kan være livsfarlig. Det skaper kaos, men verst av alt er om en kjører av veien og skader seg selv eller andre, advarer han.

Ikke gå i hyttefella

– Et klassisk eksempel er «hyttefella» der turen går til fjells i fint høstvær, men så blir man overrasket i helgen av kuldegrader og litt snø. Når vinterdekkene er lagret i garasjen hjemme, kan fristelsen bli stor for noen til å prøve seg på hjemveien på sommerdekk. Det går ikke alltid så bra, sier Arne Voll videre.

Han legger til: – Uten å være riktig skodd for vinterføre, kan du få avkortet mange tusen kroner i erstatning dersom uhellet skulle være ute, sier Voll.
– Det finnes også flere eksempler der kunder har kjørt med slitte sommerdekk på glatta og fått 100 prosent avslag når skaden skal gjøres opp.

– Er du ikke riktig skodd for vinterføre, kan erstatningen bli avkortet med mange tusen kroner om et uhell skjer, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Dekktabber og unnskyldninger som ikke holder:

  • Reiste på hytta i fint vær og med sommerdekk, men i løpet av helgen ble vi overrasket av kuldegrader og litt snø.
  • Vi trodde ikke at litt snø skulle gjøre veien så glatt
  • Bilen hadde nye sommerdekk, og trodde det ville hjelpe, siden det kun var litt snø på veien.
  • Vi fikk ikke med oss at det skulle snø og være så glatt i dag.
  • Snøen kom overraskende, og jeg hadde et viktig møte jeg måtte rekke.
  • Det var kun litt glatt på sideveien, og regnet med at hovedveiene var greie å kjøre på. Jeg skjønner nå at det ikke gikk!
  • Jeg har kjørt med disse dekkene i mange år, og det har alltid gått bra – helt til nå.
  • Etter at jeg bulket, fikk jeg høre at det var meldt snø. Da var det for sent.
  • Det var lang ventetid for skifte av dekk, så tenkte at det ville gå bra noen dager til
  • Jeg hadde tenkt å skifte dekk, i morgen…

Du er vel medlem?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.