Slik får du en problemfri bilvinter
Vinteren er en ekstra krevende tid for bilen, og nå lurer en ny utgave av den kalde årstiden like om hjørnet. Det er ikke lenge til snøen igjen faller, med glatte veier og krevende fremkommelighet. For å få en mest mulig «myk» og problemfri vinter handler det om å være godt forberedt.
Vi har tatt en prat med et par eksperter som kan hjelpe deg på veien mot en problemfri bilvinter.
– Vi kan starte med det helt elementære, som er å få på vinterhjul i tide. Det er alltid noen som venter helt til snøen kommer, og så skal alle skifte samtidig. Det er ingen grunn til å vente med omleggingen, – i hvert fall ikke for alle som kjører med piggfrie vinterdekk, som jo de fleste på Østlandsområdet gjør, sier Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA).
Skifte dekk selv?
Kjøp en momentnøkkel
– Det å få på vinterhjulene før snøen kommer er lurt. Skal man gjøre denne jobben selv, er det viktigere enn noen gang å sjekke nøye med instruksjonsboken hvor man skal sette jekken. Her tenker jeg spesielt på elbilene, der det fort kan bli en alvorlig skade om man er litt uvøren med hvor man plasserer jekken, legger han til.
– Så må man sjekke lufttrykket på vinterhjulene og stramme boltene. Det siste gjør man best med en momentnøkkel, som man får kjøpt rimelig. Da er man sikker på at man får dratt til nok, men ikke så mye at man får problemer med å få hjulene av igjen, sier Skiaker.
Mønsterdybde – viktig for sikkerheten
Han får støtte av Petter Askautrud, salgssjef for Bileko Tires i Mekonomen Company.
– Første bud er å sjekke mønsterdybden. Den bør være 4 mm eller mer, selv om minstekravet er 3 mm. Man bør vurdere å bytte dekk når dybden er nede på 4 mm.
Det er en grunn til denne anbefalingen. Ser man på økonomien i det, så er det bedre å være føre var og bytte ved omlegging i stedet for kanskje å få en ny runde fordi man likevel må kjøpe nye dekk en måned eller to senere. Og så går det jo på sikkerhet, sier Petter Askautrud.
Sjekk dekktrykket månedlig
– Det er viktig å se over dekkene visuelt etter sprekker, skader eller sår. Gummi forringes over tid, og gamle dekk blir stivere, hardere og glattere. Er dekkene 4-5 år gamle bør de uansett skiftes ut, selv om det fortsatt skulle være en del mønster igjen.
Etter omlegging må man kontrollere at det er riktig lufttrykk på alle fire hjul. Dette bør man dessuten gjøre minst en gang i måneden, av hensyn til drivstofforbruk og jevn slitasje av dekkene. For elbiler går det på økt kjørelengde, sier han videre.
Vask felgene og etterstramme hjulboltene
– Hva mer er det viktig å huske på?
– Etter 5-10 mils kjøring bør hjulboltene etterstrammes. Når du setter på hjulene, bør du også ha et blikk på muttere og bolter. Dersom disse er rustne eller dårlige, kan de med fordel byttes ut med nye. Ved etterstramming skal man helst bruke momentnøkkel, noe trolig de færreste gjør privat. Husk å vaske felgene før de settes bort – det er mye vanskeligere å få av fjorårets bremsestøv når sommeren kommer, understreker Petter Askautrud.
Noen viktige punkter å huske før vinteren!
Dette kan du gjøre selv:
- Frontrute sjekkes for slitasje eller sprekker
- Vindusviskere – sjekk slitasje og funksjon
- Utvendige lys: Sjekk at alle virker som de skal
- Oljenivå peiles – skift olje om det nærmer seg intervall
- Eksosanlegg sjekkes for lekkasjer eller løse oppheng
- Kontroller nivå på kjølevæske
- Kontroller nivå på bremsevæsk
- Dekk sjekkes for skader og mønsterdybde/ slitasje
- Batteripoler renses
Dette får du hjelp med på bilverkstedet:
- Dynamo sjekkes for korrekt ladespenning
- Oljeskift ved behov
- Kjølevæske sjekkes for frysepunkt
- Hjuloppheng og styring sjekkes for slakk
- Bremser, kontroll
- Støtdempertest
…og før du vasker bilen vinters tid:
- Kjør bilen varm før vask
- Smør lister rundt dører og bakluke med silikon
- Husk litt låsolje i eventuelle nøkkelhull
- Tørk bilen. Er det veldig kaldt, bør bilen om mulig stå i oppvarmet garasje etter vask
(Kilde: Glitra bilvaskkjede)
Piggdekk eller piggfrie vinterdekk?
– Hva skal man velge – piggdekk eller piggfritt?
– Piggdekk eller piggfrie vinterdekk må man velge ut fra hva som passer ens egen kjørestil, og hvor man stort sett kjører. Piggdekk gir bedre grep når underlaget er is, mens piggfrie vinterdekk er utmerket på normalt vinterføre.
Det er ellers et poeng hvem som bruker bilen. Er det en bil som brukes av mange, kanskje også av uerfarne sjåfører, så er ofte piggdekk det beste. Andelen piggdekk har vært på vei ned en tid, men med elbilene har dette snudd litt. Disse bilene er tunge, og det å få en stor og tung elbil til å stoppe i en nedoverbakke kan være krevende. Er det attpåtil isete, er selvsagt piggdekk best uansett.
Men piggfrie dekk er mer behagelige å kjøre på, og du er ikke avhengig av en bestemt dato for å sette dem på eller ta dem av. Kjører man mye i fjellet ville jeg vurdere å legge om til piggfritt allerede før høstferien.
Vasking av dekk – Bruk dekkrens!
– Noen ganger kan man oppleve at vinterdekkene plutselig er blitt veldig glatte og gir dårligere grep. Hva kan man gjøre med dette?
– Hvis dekkene oppleves glatte å kjøre på, skyldes dette at skitt og sand har samlet seg på hjulene og laget en hinne. Denne hinnen kan fjernes med vask eller bruk av dekkrens som sprayes på. Bruk gjerne en kost i tillegg og skyll godt. Det er stor forskjell på å kjøre bilen før og etter en slik vask. Står du på snø når du gjør dette, så vil du også se hvor mye skitt som faktisk samler seg på dekkene.
Her finnes det en mengde gode midler å få kjøpt. Dekk skal vaskes med alkalisk såpe, ikke avfettingsmidler, fordi avfettingsmidler skader dekkene, sier Askautrud videre.
Bilvask med underspyling
– Mens vi er inne på vask – er det ikke også lurt å vaske bilen oftere vinters tid – og bruke underspyling?
– Helst bør man jo polere bilen i forkant av vinteren, for å lage en hinne som gjør at det er lettere å vaske av saltlake og søl. Når man vasker i vaskehall om vinteren er det veldig lurt å få av skitten på undersiden – det er saltlake vi snakker om. Før var det mer vanlig å bruke Tectyl-behandling under bilen, men det ser ikke ut til at dagens unge er særlig opptatt av dette. Underspyling er smart å spandere, for du får bort mye skitt på den måten, avslutter Petter Askautrud
Bytt vindusviskere før vinteren
– Det er mer enn fire hjul som må sjekkes før vinteren kommer, for å redusere mulighetene for uønskede problemer, sier Børre Skiaker.
– Dette gjelder for eksempel batteriet som ofte viser seg fra sin dårligste side når kulda kommer. Er det noen år gammelt og nærmer seg slutten, så ryker det jo som regel når det for alvor blir kaldt igjen. Derfor kan det være lurt å få tatt en sjekk på batteriet for å finne ut om det fortsatt er godt nok, og det blir aldri feil å spandere en runde med lading hjemme.
Vinteren byr på mye vått føre og dårlig sikt, noe som krever gode vinduspussere. Begynner de å bli slitt, er overgangen til vinter en veldig lur tid å skifte dem på.
Spylervæske må man ha på plass, og dette bør være vinterversjonen som tåler kuldegrader.
Blant det som i tillegg er veldig fort gjort, er å sjekke at alle lys virker, noe som er særlig viktig i mørketiden, sier Børre Skiaker.
Ta bilservice før vinteren
– Mange skal ha med seg litt ekstra på taket om vinteren?
– Ja, noen skal ha med skiboks eller skistativ. Spesielt for dem som monterer på skiboks før vinteren er det viktig å passe på at alt blir godt festet, slik at det sitter ordentlig. Det får fort alvorlige konsekvenser hvis boksen blåser av, og slikt skjer faktisk av og til, sier han.
Skiaker benytter anledningen til å minne om en generell ting som gjelder året rundt.
– Det er svært viktig å følge serviceprogrammet for bilen. Er man på etterskudd med dette, så er det i hvert fall å anbefale å ta den servicen som mangler før vinteren er over oss. Påkjenningen på bilen er mye større i kuldegrader, så det å få på ny olje kan være veldig viktig.
– Mange fagfolk anbefaler å ta et årlig oljeskift på senhøsten, før vinteren er over oss?
– Ja, det er i hvert fall ingen ulempe. De fleste biler har nå skiftintervall en gang i året, og det er alltid bra å kjøre inn i vinteren med ny olje. Så hvis den årsservicen kan passe å ta utpå høsten, så er det supert.
– Er det mange som utsetter service på bilen nå?
– Det finnes undersøkelser som viser at flere de siste årene, med dyrtid og dårlig råd, har utsatt service på bilen. Dersom man har gjort dette for å prøve å spare penger på sånt, så er det uansett lurt å prøve å skrape sammen nok til å få tatt en service før vinteren kommer for fullt. Regelmessig service og å få sjekket at alt er i orden, er viktig uansett årstid, men det er klart at belastningen på bilen er større vinterstid, med grisete føre og lave temperaturer, avslutter Børre Skiaker.
Ta bilservice på ditt nærmeste MECA verksted
Å gjennomføre bilservice er det viktigste du kan gjøre for å forlenge bilens kvalitet og levetid, samt sikre at eventuell nybilgaranti fortsatt gjelder.
Når du gjennomfører service på bilen hos et MECA-bilverksted er ett års mobilitetsgaranti med MECA Veihjelp alltid inkludert.
Med MECA Veihjelp får du hjelp hele døgnet – alle dager.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.