Slik tar du best vare på bilen din!
Det norske bruktbilmarkedet er mer uforutsigbart enn noen gang. Markedsverdien for en gitt bilmodell kan svinge med flere titusener av kroner fra en dag til den neste. Bare spør ham som ble tilbudt 460.000 for sin store tyske Premium-SUV, men syntes det var for lite – to uker senere måtte han nøye seg med 395.000!
Med slike turbulente forhold, er i hvert fall en ting sikkert: Det er lurt å ta best mulig vare på bilen sin til den dagen kommer da den skal byttes inn eller selges. Det kan nemlig fort skille titusener i bruktverdi på en bil som er godt vedlikeholdt og feilfri – og en tilsvarende modell og årgang som har gått for lut og kaldt vann!
I Norge har biler generelt svært utfordrende driftsforhold – og nå er vi på vei inn i vinteren, som er en ekstra krevende tid også for bilen. Snø, is, store temperatursvingninger og en guffen saltsørpe på veiene over store deler av landet – utfordringer er det mer enn nok av!
Hvordan tar vi så best vare på bilen for å gjøre verditapet så lite som mulig – om vinteren, men også resten av året?
Oljeskift hvert år
Vi har tatt en prat med avdelingsleder Jon Harry Tønnesen hos MECA Service på Rud i Bærum.
Han har første bud klart:
– Det aller viktigste er å være nøye med å følge serviceprogrammet for bilen, og en ekstra vår,- og høstsjekk er alltid lurt.
Bilservice hvert annet år er for lite, uansett om dette er anbefalt for enkelte modeller. Slik forholdene er i Norge, bør man absolutt ha en bilservice som inkluderer oljeskift en gang hvert år.
Alle som har sett på motoroljen etter to års kjøring, skjønner hvorfor, understreker Tønnesen.
Fritt verkstedvalg
– Å følge serviceprogrammet fra bilprodusenten er vel viktig av mange grunner?
– Ja, så klart. Slurver du med dette, kan du risikere å miste garantien og få avslag på reklamasjoner.
– Må du bruke merkeverkstedet for bilservice?
– Nei, i Norge har vi fritt verkstedvalg. Det betyr at du har de samme rettighetene så lenge du bruker et autorisert verksted. På veggen skal dette være markert med skiltet «Verksted 01», sier han videre.
Oppbremsing er viktig for «å trimme systemet»
– Er bremsene noe som fortjener ekstra oppmerksomhet?
– Ja, absolutt. Dette gjelder alle typer biler, og ikke minst elbiler som ofte bruker bremsene mindre. En liten inspeksjon med smøring av bremsene en gang i året er smart. Dette har ikke først og fremst med slitasje å gjøre, men mer med mulig rustdannelse og at det samler seg opp rusk og rask som er greit å få bort, sier Jon H. Tønnesen.
– Kan bilisten selv gjøre noe for å bedre på denne situasjonen fra dag til dag?
– Ja, det kan man. Det hjelper godt med en kraftig oppbremsing iblant for «å trimme» systemet.
Tips for vinterens bilkjøring
– Har du noen spesielle tips for vinterens bilkjøring?
– Ja, det er for eksempel lurt å ta seg tid til å vaske bort salt og rusk inne i felgen. Dette kan man enkelt gjøre selv, og det er ingen grunn til å være engstelig – man risikerer ikke å ødelegge noe, tvert imot, sier Tønnesen, som legger til at på moderne biler er det ellers svært lite folk faktisk kan gjøre selv, utover å fylle på spylevæske, sjekke lufttrykk og skifte vinduspusserblader.
Sjekk lyktene
– Veldig mange kunne nok med fordel følge litt med på lysene sine. Her slurver mange!
Senest i går hadde vi en bil innom som vi måtte skifte åtte lyspærer på. Den ville i alle fall ikke jeg likt å møte i bekmørke.
Da jeg tok førerkortet, var det fast rutine at man daglig skulle gå en runde rundt bilen for å sjekke blant annet lys – det er det neppe mange som gjør i dag. Men det er faktisk ganske viktig å gjøre en sånn visuell inspeksjon innimellom. Og klarer man ikke å skifte pære selv, er det bare å komme til oss, sier han.
Understellsbehandling, Rustbeskyttelse, Bilvask og Polering
– Verdibevaring handler også om bilens ytre?
– Absolutt! Godt vedlikehold av det rent estetiske er viktig både for generell holdbarhet og for innbytteverdi. Jeg anbefaler polering minst en gang årlig, gjerne før vinteren kommer. Dette gir lakken mye bedre beskyttelse.
– Dette er det vi ser. Men hva med det vi ikke ser, understellet?
– Jeg er blant dem som mener at ingen bil burde sendes ut på norske veier uten understellsbehandling, altså rustbeskyttelse. Uansett må folk følge litt med for å slippe å oppleve svært uvelkomne ekstrakostnader.
Vi hadde nylig et eksempel på hvor ille det kan bli. På en ti år gammel bil som ellers var tatt godt vare på, måtte vi skifte hjuloppheng både foran og bak – begge bærebroene var rustet helt i filler, og regningen endte på 59 000 kroner!
Vask bilen ofte!
– Rust er en felle mange kan falle i. Et nylig eksempel var en Toyota Prius 2011-modell som kunden vår nylig hadde kjøpt brukt for 40 000 kroner. Vi gikk gjennom bilen – og det var bare å kjøre den rett på skraphaugen, her var det ikke redning, forteller Jon H. Tønnesen.
– Er det viktig å vaske bilen ofte om vinteren?
– Ja, det er det, gjerne en gang i uka om mulig. Da er det smart å velge bilvask med underspyling. Da holder du bilen ren på undersiden, og unngår at det pakker seg med saltsørpe og skitt. Moderne bilvaskeanlegg er blitt veldig bra, sier han.
– Generelt er det viktig at folk følger med litt selv på hva som skjer med bilen. Er de utrygge, er det bare å komme til oss. Det siste gjelder også ved bruktbilkjøp, for den som ikke kan særlig mye om bil selv. Vi hjelper gjerne med å ta en titt, sier Jon H. Tønnesen til slutt.
Biltips:
- Mange tilbyr nå abonnement på bilvask.
For 400 – 500 kroner måneden, kan man vaske så mange ganger man vil. Smart løsning, spesielt om vinteren! - I Tyskland og deler av Sverige er det forbudt å vaske bil hjemme. Det er foreløpig ingen planer om et lignende forbud her i landet.
- Er du i tvil om vinterdekkene holder en vinter til, så bytt til nye!
- Skal du bytte hjul på en elbil, så vær ekstra nøye med jekkfestene. Bare et lite uhell her kan skade batteriet – og da kan det bli virkelig dyrt!
- Husk at hjulbolter/muttere skal etterstrammes etter 50-100 kilometer kjøring etter hjulskift.
- Opplever du at vinterdekkene blir glattere? Et godt tips er å vaske dem for å få bort salt og skitt fra dekkmønsteret. Du kan bruke vanlig bilshampoo. Noen sverger også til grønnsåpe.
- Parkeringsbulker er en utbredt plage. Sett heller bilen litt lenger unna hovedinngangen på kjøpesenteret, så er sjansen større for å slippe den ergrelsen!
- Parker helst slik at du kan kjøre ut, ikke rygge.
Ta bilservice på ditt nærmeste MECA verksted
Å gjennomføre bilservice er det viktigste du kan gjøre for å forlenge bilens kvalitet og levetid, samt sikre at eventuell nybilgaranti fortsatt gjelder.
Når du gjennomfører service på bilen hos et MECA-bilverksted er ett års mobilitetsgaranti med MECA Veihjelp alltid inkludert.
Med MECA Veihjelp får du hjelp hele døgnet – alle dager.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.