Slik unngår du startproblemer i vinterkulda
Nå som vinterkulda har satt seg i mange deler av landet vårt, dukker det opp flere utfordringer for oss bileiere. Det mest utbredte problemet, som redningsbilene rykker ut oftest til, er startproblemer på grunn av flatt batteri.
Bilbatteriets evne til å levere strøm reduseres med synkende temperaturer, og ingen batterier er glade i kuldegrader. Samtidig kreves det mer strøm for å starte en vinterkald motor enn en varm motor. Hører du bare “klikk-klikk-klikk” når du prøver å starte bilen, er det sannsynligvis batteriet som er uten strøm.
Batterier bør vedlikeholdes
Du gjør lurt i å sjekke batteriet med jevne mellomrom. For det første bør batteripoler og kontakter være hele og rene. Sjekk at de ikke er korrodert eller sitter løst. Det er også lurt å ha en god batterilader tilgjengelig for vedlikeholdslading, da jevnlig lading kan forlenge batteriets levetid betraktelig. Du får en god batterilader for bare noen få hundrelapper, og det beste for batteriet er langsom lading over mange timer. Mange velger derfor å sette på laderen på kvelden og la den stå over natten.
Bytte batteri
Hvis lading ikke hjelper, bør batteriet byttes ut. På moderne biler må du regne med å måtte bytte batteri hvert 4. – 7. år, avhengig av hvor ofte du kjører og om du kjører korte eller lange turer. Korte turer sliter mer på batteriet, da det ikke rekker å lade seg opp mellom hver tur.
Ikke bytt batteri selv. Det bør gjøres av fagfolk på et bilverksted. Det er lagret mange data i bilens “hukommelse”, og du risikerer å miste disse dersom batteriet fjernes på feil måte.
Det kan også være dynamoen som bør byttes. Det er nemlig dynamoen som sørger for å lade batteriet når du kjører. Ditt nærmeste MECA-verksted kan kontrollere om dynamoen lader batteriet som den skal, eller bytte den for deg om nødvendig.
“Et godt vintertips er forresten å bruke låsolje i nøkkelhull og en silikonstift på gummilistene rundt dørene, så du kommer deg inn i bilen uten problemer”
Husk batterivæske på eldre biler
Batterier på nyere biler er stort sett vedlikeholdsfrie, men hvis du kjører en eldre bil kan det hende at du må etterfylle batterivæske. Væskenivået skal være over platene i hver celle. Hvis du må etterfylle, sørg alltid for å bruke destillert vann.
Andre problemer om vinteren
Når det er mange minusgrader ute, er det flere ting med bilen som fungerer dårligere enn ellers. Både glødeplugger og registerreim slites mer i vinterkulde enn i mildvær. Sørg også for å sjekke at motoroljen er såpass tynn at den holder seg flytende selv når gradestokken viser mange blå. Husk også å sjekke at kjølevæsken du bruker tåler vinterkulden.
Et godt vintertips er forresten å bruke låsolje i nøkkelhull og en silikonstift på gummilistene rundt dørene, så du kommer deg inn i bilen uten problemer.
Gratis veihjelp
Hvis du har hatt bilen din på service hos et MECA-verksted i løpet av de 12 siste månedene, har du sannsynligvis fått et års gratis veihjelp inkludert. Du kan ringe 03113 og få hjelp, og det helt uten å måtte betale en egenandel.
Du finner over 360 MECA-bilverksteder rundt omkring i Norge. Stikk innom ditt nærmeste MECA-bilverksted for å sjekke om bilen din er klar for Kong Vinter.