Vedlikehold av veiene: En stor taper i statsbudsjettet 2025
Bilåret 2025 blir ikke vesentlig forskjellig fra det kostnadsnivået norske bileiere kjenner fra 2024. Veivedlikeholdet – der etterslepet bare ser ut til å bli større og større – er den store taperen i statsbudsjettet 2025.
Endringene ellers er få og små. Mest synlig er en liten økning av CO2-avgiften på bensin, og at avgiften på trafikkforsikring øker med knapt tre prosent for elbiler – mens den settes ned for andre personbiler.
Statsbudsjettet 2025: Ingen store avgiftsøkninger for bileiere og elbiler
Når Statsbudsjettet legges frem, er bileiere alltid litt ekstra spente:
- Blir det avgiftsøkninger og høyere priser?
- Øker momsen for elbiler?
- Blir drivstoff dyrere?
Svaret er i hovedsak nei på alle disse spørsmålene i forhold til forslaget til Statsbudsjett 2025.
CO2-avgiften på drivstoff øker riktig nok med 53 øre pr. liter, men når veibruksavgiften samtidig reduseres med 46 øre, blir den totale avgiftsøkningen litt under en prosent.
For elbiler øker altså avgiften på trafikkforsikring, mens den samme avgiften blir satt ned for andre personbiler. Reglene for momsfritak for denne biltypen beholdes uendret – elbiler under 500.000 kroner er fortsatt fritatt for moms.
Fossile biler igjen? – Skuffende for Volkswagen
Budsjettforslaget omfatter ellers ingen forslag til økning av engangsavgiften for biler med forbrenningsmotor.
Det siste fikk Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i landets største bilimportør Harald A. Møller til å true med å starte med salg av fossile biler igjen.
Siden 1. januar 2024 har Volkswagen vært et fullelektrisk merke i Norge.
– Dette er veldig skuffende, understreket han i en pressemelding samme dag som statsbudsjettet ble fremlagt. Han pekte på at budsjettet manglet grep for å sikre at elbilveksten fortsetter – blant annet en skjerping av avgiftene på fossile biler.
Vedlikehold av veiene: Mer etterslep.
Regjeringen vil nå kutte den øremerkede ordningen til fylkesveiene, og legge disse midlene inn i rammetilskuddet. Det kan bli en krevende oppgave for fylkene å prioritere riktig.
Det er allerede et betydelig etterslep på vedlikehold på veinettet, og ikke minst fylkesveiene er utsatt. Det blir ikke bedre av at bevilgningene for 2025 heller ikke er i takt med vedlikeholdsbehovet, noe som skaper enda mer etterslep.
NAF og Elbilforeningen reagerte
Både NAF og Elbilforeningen reagerte kraftig på den foreslåtte økningen av trafikkforsikringsavgiften for elbiler da de kommenterte saken overfor TV/Broom.
– Går dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.
– Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, fortsatte han.
Senker avgiften for fossile varebiler: – Henger ikke på greip
Leder i Elbilforeningen, Christina Bu, var tydelig til Broom:
– Regjeringen velger ikke å gjøre noe med momsfritak på rimelige elbiler. Det skal de ha skryt for. Men det er rett og slett et harry forslag å gjøre det billigere å forurense enn å kjøre utslippsfritt. Hvis forslaget går gjennom, blir det nesten 1.000 kroner dyrere å eie en elbil enn en fossilbil, sier hun til Broom, og legger til:
– Samtidig svikter regjeringen de elektriske varebilene totalt. Stortinget har bedt regjeringen fjerne trafikkforsikringsavgiften på disse bilene. I stedet senker de avgiften for fossile varebiler. De gjør altså det motsatte av det Stortinget har bedt om. Det henger ikke på greip, sier hun, og er bekymret for målet om at det bare skal selges utslippsfrie biler fra januar 2025:
– Det er klart at dette er et dårlig signal som kan påvirke valget til folk. Når bilimportører samtidig signaliserer at de føler seg presset til å gjenoppta salget av fossilbiler, er det svært urovekkende, sier Bu.
Dyrere for bilistene – igjen
Fra opposisjonen på Stortinget reagerer ikke minst Fremskrittspartiet sterkt på budsjettforslaget, bekrefter Morten Stordalen, som er partiets bilpolitiske talsmann:
– Dagens regjering har altså nok en gang gjort det dyrere for bilistene, særlig de som eier dieselbil. Der er avgiftene økt med 60 øre. Selv om regjeringen – og Senterpartiet spesielt – framstiller seg selv som både bilistenes venn og distriktenes venn.
Det er heller ikke noen voldsomme økninger av bevilgningene til veiformål å skryte av. Gitt alle de kostnadsøkningene som allerede ligger der, så vil forfallet fortsette å øke. Dette rammer igjen bilistene, både når det gjelder vedlikehold og slitasje på bil som følge av et dårlig veinett.
Hybridbiler: Ingen kjøper dem lenger
– Ikke minst alvorlig er de ulykkesutsatte strekningene som fortsatt gjør det utrygt for mange, fordi forfallet fortsetter å øke også på de farligste veiene som igjen er fylkesveiene, understreker Morten Stordalen.
– Likevel er det ingen nye heftige avgiftsøkninger bortsett fra den du nevnte om drivstoff. Det har kanskje noe å gjøre med at vi går inn i et valgår?
– Ja, det har nok det, men i løpet av de tre årene de har sittet i regjering har de jo klart å gjøre vanlige biler, de populære hybridbilene, så dyre at de i praksis ikke selges lenger. Det er lagt på så mye avgifter at det ikke er noen som kjøper dem lenger.
Hybrid,- og fossilbilene har en beredskapsfordel
– Dette er stikk motsatt av hva Frp gjorde da vi satt i regjering.
Vi la til rette for valgfrihet og reduserte avgifter også for diesel- og bensinbiler. For hybridbiler fjernet vi avgifter. Dette betydde at folk kunne velge, og kjøre på vanlig drivstoff på de lengre turene – men kjøre utslippsfritt på de korte turene, som det jo er flest av. Til og fra jobb og handleturer er jo de fleste turene.
Dette ga folk trygghet også beredskapsmessig – man hadde en bil som ville gå også uten at strøm er tilgjengelig. Også dette er et viktig poeng nå, og det har blitt spesielt aktualisert de siste par årene. I en slik situasjon blir det feil å gjøre det enda vanskeligere og enda dyrere å velge en bil med forbrenningsmotor.
– Dette er en utfordring beredskapsmessig – strøm er jo det første som blir tatt i en gitt situasjon.
Jeg heier på elbil, men jeg har aldri vært tilhenger av å presse og vedta bare en type teknologi for bil. Det skal være frihet til å velge den drivlinjen du selv vil ha, og i en beredskapssammenheng er det smart å ha en type bil som ikke er avhengig av strøm for å kunne fungere, avslutter Morten Stordalen.
Ta bilservice på ditt nærmeste MECA verksted
Å gjennomføre bilservice er det viktigste du kan gjøre for å forlenge bilens kvalitet og levetid, samt sikre at eventuell nybilgaranti fortsatt gjelder.
Når du gjennomfører service på bilen hos et MECA-bilverksted er ett års mobilitetsgaranti med MECA Veihjelp alltid inkludert.
Med MECA Veihjelp får du hjelp hele døgnet – alle dager.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.